Το γνωστικό αντικείμενο της «Γνωστικής Αναπτυξιακής Ψυχολογίας της Παιδικής Ηλικίας» προσδιορίζεται από τα εξής χαρακτηριστικά: (α) Μελετά τις διεργασίες της ανθρώπινης ψυχολογικής ανάπτυξης από τη σύλληψη έως και την παιδική ηλικία. (β) Παρουσιάζει τις βασικές λειτουργίες της ανθρώπινης νόησης (αισθητηριακές διεργασίες, αντίληψη, συνείδηση, μνήμη, γλώσσα, κατανόηση εννοιών, δημιουργία αναπαραστάσεων, επίλυση προβλημάτων) και την ανάπτυξή τους. (γ) Εξετάζει επιστημονικά ζητήματα που αφορούν στην ανάπτυξη της σκέψης και τη μάθηση κατά την παιδική ηλικία.
Ειδικότερα η «Γνωστική Αναπτυξιακή Ψυχολογία της Παιδικής Ηλικίας»:
- Μελετά τη γνωστική ανάπτυξη του παιδιού κατά τη βρεφική, νηπιακή και μέση παιδική ηλικία.
- Επιχειρεί τον εντοπισμό ψυχολογικών παραμέτρων και τη διατύπωση γενικών ερμηνευτικών σχημάτων για τους μηχανισμούς μέσω των οποίων τα παιδιά μαθαίνουν, αναπαριστούν και κατηγοριοποιούν επιστημονικές έννοιες, σύμφωνα με το θεωρητικό μοντέλο του εποικοδομητισμού και της εννοιολογικής αλλαγής.
- Διερευνά τις αρχικές «αφελείς» θεωρίες των παιδιών και τα συστηματικά λάθη και τις παρανοήσεις τους («αρχικές» και «συνθετικές») στην προσέγγιση επιστημονικών εννοιών, που εμπίπτουν στους χώρους των Φυσικών Επιστημών, της Βιολογίας και των Μαθηματικών.
- Προτείνει εκπαιδευτικές παρεμβάσεις που μπορούν να προάγουν τη μάθηση και ειδικότερα αναπτύσσει μέθοδους διδασκαλίας, που βασίζονται στη χρήση κατάλληλων επιστημονικών κειμένων ή στη διαμεσολάβηση κατάλληλων πολιτισμικών και τεχνολογικών εργαλείων, οι οποίες στοχεύουν στην αντιμετώπιση των συστηματικών λαθών και των παρανοήσεων των παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.
- Συνεργάζεται με άλλους κλάδους της Ψυχολογίας, όπως την Εκπαιδευτική ή Σχολική Ψυχολογία, αλλά και με άλλα επιστημονικά πεδία, όπως τη «Διδακτική των Φυσικών Επιστημών», τη «Διδακτική της Βιολογίας» και τη «Διδακτική των Μαθηματικών», και
διερευνά κοινά σημεία ερευνητικού και διδακτικού ενδιαφέροντος.
Ειδικότερα η «Γνωστική Αναπτυξιακή Ψυχολογία της Παιδικής Ηλικίας»:
- Μελετά τη γνωστική ανάπτυξη του παιδιού κατά τη βρεφική, νηπιακή και μέση παιδική ηλικία.
- Επιχειρεί τον εντοπισμό ψυχολογικών παραμέτρων και τη διατύπωση γενικών ερμηνευτικών σχημάτων για τους μηχανισμούς μέσω των οποίων τα παιδιά μαθαίνουν, αναπαριστούν και κατηγοριοποιούν επιστημονικές έννοιες, σύμφωνα με το θεωρητικό μοντέλο του εποικοδομητισμού και της εννοιολογικής αλλαγής.
- Διερευνά τις αρχικές «αφελείς» θεωρίες των παιδιών και τα συστηματικά λάθη και τις παρανοήσεις τους («αρχικές» και «συνθετικές») στην προσέγγιση επιστημονικών εννοιών, που εμπίπτουν στους χώρους των Φυσικών Επιστημών, της Βιολογίας και των Μαθηματικών.
- Προτείνει εκπαιδευτικές παρεμβάσεις που μπορούν να προάγουν τη μάθηση και ειδικότερα αναπτύσσει μέθοδους διδασκαλίας, που βασίζονται στη χρήση κατάλληλων επιστημονικών κειμένων ή στη διαμεσολάβηση κατάλληλων πολιτισμικών και τεχνολογικών εργαλείων, οι οποίες στοχεύουν στην αντιμετώπιση των συστηματικών λαθών και των παρανοήσεων των παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.
- Συνεργάζεται με άλλους κλάδους της Ψυχολογίας, όπως την Εκπαιδευτική ή Σχολική Ψυχολογία, αλλά και με άλλα επιστημονικά πεδία, όπως τη «Διδακτική των Φυσικών Επιστημών», τη «Διδακτική της Βιολογίας» και τη «Διδακτική των Μαθηματικών», και
διερευνά κοινά σημεία ερευνητικού και διδακτικού ενδιαφέροντος.
Κωδ. Θέσης
APP44013
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
Σχολή
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Γνωστικό αντικείμενο
Γνωστική Αναπτυξιακή Ψυχολογία της Παιδικής Ηλικίας
Τμήμα
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ημ/νία ΦΕΚ
2024-11-07
Κατάσταση
Ανοιχτή
Έναρξη προκήρυξης
09/11/2024
Λήξη προκήρυξης
09/01/2025