Προκήρυξη θέσης Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (μετά από αίτηση για εξέλιξη Αναπληρωτή Καθηγητή) στη βαθμίδα του Καθηγητή Α΄ βαθμίδας με γνωστικό αντικείμενο «Ψυχολογία Ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες/ή αναπηρίες: Ανίχνευση-Αξιολόγηση-Παρέμβαση». Το γνωστικό αντικείμενο «Ψυχολογία Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες ή/Αναπηρίες: Ανίχνευση – Αξιολόγηση – Παρέμβαση» εστιάζει στη μελέτη, κατανόηση και υποστήριξη των ψυχολογικών, γνωστικών, εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών ατόμων με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Εντάσσεται πρωτίστως στο πεδίο της Ψυχολογίας, με εφαρμογές στην Ειδική και Συμπεριληπτική Εκπαίδευση, αξιοποιώντας θεωρητικά και ερευνητικά εργαλεία για την κατανόηση, αξιολόγηση και ενίσχυση της μάθησης, της προσαρμογής και της ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης των ατόμων αυτών.
Χαρακτηρίζεται από διεπιστημονικό και διατομεακό προσανατολισμό, αναδεικνύοντας τις κοινωνικοπολιτισμικές διαστάσεις της αναπηρίας (όπως φτώχεια, φύλο, ανισότητες πρόσβασης) και συνδυάζοντας την ψυχολογία, την κοινωνική παιδαγωγική και την κοινωνική πολιτική στο πλαίσιο μιας ολιστικής προσέγγισης της εκπαίδευσης και της ένταξης.
Αντικείμενο της διδασκαλίας και της έρευνας αποτελεί η πρώιμη ανίχνευση και η ψυχοεκπαιδευτική αξιολόγηση μαθησιακών και προσαρμοστικών δυσκολιών, με χρήση ψυχομετρικών εργαλείων για παιδιά και εφήβους, καθώς και ο σχεδιασμός και η υλοποίηση παρεμβάσεων για άτομα με νοητική, νευροαναπτυξιακή, αισθητηριακή αναπηρία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη, στις εκτελεστικές λειτουργίες, στη θεωρία του νου και στα γενετικά σύνδρομα που επηρεάζουν τη μάθηση, τη συμπεριφορά και τη σχολική προσαρμογή.
Το πεδίο περιλαμβάνει, επιπλέον, τη μελέτη των ψυχολογικών διαστάσεων της συμπερίληψης, τη διαχείριση συμπεριφορικών και συναισθηματικών δυσκολιών, τη σχολική συμβουλευτική και την υποστήριξη οικογενειών παιδιών με αναπηρίες. Παράλληλα, ενσωματώνει τεχνολογικές καινοτομίες και εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης για την εξατομικευμένη διδασκαλία. Η ερευνητική του διάσταση καλύπτει επίσης την πρόληψη και παρέμβαση σε σχολικό-ακαδημαϊκό και οικογενειακό πλαίσιο, καθώς και την ενδυνάμωση και επαγγελματική ένταξη των ατόμων με νοητικές και αναπτυξιακές αναπηρίες
Χαρακτηρίζεται από διεπιστημονικό και διατομεακό προσανατολισμό, αναδεικνύοντας τις κοινωνικοπολιτισμικές διαστάσεις της αναπηρίας (όπως φτώχεια, φύλο, ανισότητες πρόσβασης) και συνδυάζοντας την ψυχολογία, την κοινωνική παιδαγωγική και την κοινωνική πολιτική στο πλαίσιο μιας ολιστικής προσέγγισης της εκπαίδευσης και της ένταξης.
Αντικείμενο της διδασκαλίας και της έρευνας αποτελεί η πρώιμη ανίχνευση και η ψυχοεκπαιδευτική αξιολόγηση μαθησιακών και προσαρμοστικών δυσκολιών, με χρήση ψυχομετρικών εργαλείων για παιδιά και εφήβους, καθώς και ο σχεδιασμός και η υλοποίηση παρεμβάσεων για άτομα με νοητική, νευροαναπτυξιακή, αισθητηριακή αναπηρία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη, στις εκτελεστικές λειτουργίες, στη θεωρία του νου και στα γενετικά σύνδρομα που επηρεάζουν τη μάθηση, τη συμπεριφορά και τη σχολική προσαρμογή.
Το πεδίο περιλαμβάνει, επιπλέον, τη μελέτη των ψυχολογικών διαστάσεων της συμπερίληψης, τη διαχείριση συμπεριφορικών και συναισθηματικών δυσκολιών, τη σχολική συμβουλευτική και την υποστήριξη οικογενειών παιδιών με αναπηρίες. Παράλληλα, ενσωματώνει τεχνολογικές καινοτομίες και εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης για την εξατομικευμένη διδασκαλία. Η ερευνητική του διάσταση καλύπτει επίσης την πρόληψη και παρέμβαση σε σχολικό-ακαδημαϊκό και οικογενειακό πλαίσιο, καθώς και την ενδυνάμωση και επαγγελματική ένταξη των ατόμων με νοητικές και αναπτυξιακές αναπηρίες
Κωδ. Θέσης
APP52244
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Σχολή
ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Γνωστικό αντικείμενο
Ψυχολογία Ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες/ή αναπηρίες: Ανίχνευση-Αξιολόγηση-Παρέμβαση
Τμήμα
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ
Ημ/νία ΦΕΚ
2025-11-14
Κατάσταση
Ενταγμένη
Έναρξη προκήρυξης
09/12/2025
Λήξη προκήρυξης
09/01/2026