ΦΕΚ 1290/4-4-2025 τ.Γ'/Αριθμ. Προκήρυξης: 55978/27-3-2025 (κενή θέση). Συνοπτική περιγραφή του γνωστικού αντικειμένου:
Το γνωστικό αντικείμενο «Σύγχρονες Προσεγγίσεις στην Προσχολική Εκπαίδευση Ευπαθών Κοινωνικά Ομάδων» αποτελεί ένα διακριτό πεδίο της Παιδαγωγικής Επιστήμης και αφορά τις σύγχρονες προσεγγίσεις που μελετούν την εκπαίδευση παιδιών προσχολικής ηλικίας που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικά ομάδες με έμφαση στις ειδικές εκείνες ομάδες του πληθυσμού που βρίσκονται σε μειονεκτική θέση ως προς την ομαλή ένταξη ή συμπερίληψή τους στην εκπαίδευση λόγω κοινωνικοοικονομικής τάξης, εθνοτικής και πολιτισμικής προέλευσης, ή ταυτότητας φύλου. Σημειώνεται δε ότι τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες αναγνωρίζονται ως άτομα ειδικής εκπαιδευτικής μέριμνας και εξαιρούνται ρητά από τις ειδικές ομάδες στις οποίες απευθύνεται το γνωστικό αντικείμενο της συγκεκριμένης περιγραφής. Βασική προϋπόθεση για την εκπαίδευση των παιδιών που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικά ομάδες με όρους ισότητας και δικαιοσύνης είναι η υιοθέτηση κοινωνικοπολιτισμικών
και κοινωνιογνωστικών θεωριών μάθησης σε συνδυασμό με μετα-μοντέρνες παιδαγωγικές θεωρήσεις, οι οποίες υποστηρίζουν το δικαίωμα στη μάθηση όλων των παιδιών ανεξάρτητα από τις κοινωνικές, πολιτισμικές ή οικονομικές συνθήκες της ζωής τους. Στην προοπτική αυτή θεωρείται σημαντική η ουσιαστική διασύνδεση των άτυπων, μη-τυπικών και τυπικών περιβαλλόντων μάθησης για μια ομαλή μαθησιακή πορεία με στόχο την ενδυνάμωση και τη μελλοντική ανάπτυξη όλων των παιδιών.
Σε ερευνητικό και διδακτικό επίπεδο, το αντικείμενο αυτό αφορά στη μελέτη όλων των παραμέτρων της παιδαγωγικής διαδικασίας που την καθιστούν δυναμική και συμπεριληπτική: το οικογενειακό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο, καθώς και κάθε άλλο κοινωνικό πλαίσιο από το οποίο προκύπτουν ειδικά χαρακτηριστικά και ανάγκες, την αναγνώριση των ποικίλων διαστάσεων της
διαφορετικότητας, την υιοθέτηση διαφοροποιημένων και διεπιστημονικών προσεγγίσεων και τη χωρίς αποκλεισμούς παιδαγωγική προοπτική όσον αφορά την κοινωνικοοικονομική τάξη, την εθνοτική και πολιτισμική προέλευση και την ταυτότητα φύλου. Περιλαμβάνει επίσης την μελέτη διαστάσεων -παιδαγωγικού, πολιτισμικού και ευρύτερα κοινωνικοοικονομικού περιεχομένου- που παρεμποδίζουν ή/και ακυρώνουν την αποτελεσματικότητα της όποιας παιδαγωγικής διαδικασίας και των επιμέρους παρεμβάσεων. Στο ίδιο πλαίσιο, το αντικείμενο εξετάζει και διευρύνει παιδαγωγικές πρακτικές που
θέτουν το παιδί, τις εμπειρίες του -οικογενειακές, κοινωνικές και πολιτισμικές- και τις υπάρχουσες συνθήκες διαβίωσης στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας και διευκολύνουν τις σχέσεις, τις αλληλεπιδράσεις και το διάλογο μεταξύ συνομηλίκων, εκπαιδευτικού, παιδιών και οικογένειας. Όπως απορρέει από τα παραπάνω, στο πεδίο του γνωστικού αντικειμένου «Σύγχρονες προσεγγίσεις στην προσχολική εκπαίδευση ευπαθών κοινωνικά ομάδων» περιλαμβάνεται η επαγγελματική ανάπτυξη, η θεωρητική εκπαίδευση και η πρακτική άσκηση των υποψήφιων εκπαιδευτικών, καθώς και η έρευνα που αφορά στο συγκεκριμένο πεδίο ως προς τις γνώσεις, τις στάσεις και τις πρακτικές των εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας, αλλά και τις οπτικές των παιδιών και των οικογενειών σε διαστάσεις του αντικειμένου όπως αυτές που προαναφέρθηκαν. Το υπό προκήρυξη γνωστικό αντικείμενο καλύπτει έναν πλήρη κλάδο της οικείας επιστήμης με εύρος τουλάχιστο μίας αναγνωρισμένης ειδικότητας.
Το γνωστικό αντικείμενο «Σύγχρονες Προσεγγίσεις στην Προσχολική Εκπαίδευση Ευπαθών Κοινωνικά Ομάδων» αποτελεί ένα διακριτό πεδίο της Παιδαγωγικής Επιστήμης και αφορά τις σύγχρονες προσεγγίσεις που μελετούν την εκπαίδευση παιδιών προσχολικής ηλικίας που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικά ομάδες με έμφαση στις ειδικές εκείνες ομάδες του πληθυσμού που βρίσκονται σε μειονεκτική θέση ως προς την ομαλή ένταξη ή συμπερίληψή τους στην εκπαίδευση λόγω κοινωνικοοικονομικής τάξης, εθνοτικής και πολιτισμικής προέλευσης, ή ταυτότητας φύλου. Σημειώνεται δε ότι τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες αναγνωρίζονται ως άτομα ειδικής εκπαιδευτικής μέριμνας και εξαιρούνται ρητά από τις ειδικές ομάδες στις οποίες απευθύνεται το γνωστικό αντικείμενο της συγκεκριμένης περιγραφής. Βασική προϋπόθεση για την εκπαίδευση των παιδιών που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικά ομάδες με όρους ισότητας και δικαιοσύνης είναι η υιοθέτηση κοινωνικοπολιτισμικών
και κοινωνιογνωστικών θεωριών μάθησης σε συνδυασμό με μετα-μοντέρνες παιδαγωγικές θεωρήσεις, οι οποίες υποστηρίζουν το δικαίωμα στη μάθηση όλων των παιδιών ανεξάρτητα από τις κοινωνικές, πολιτισμικές ή οικονομικές συνθήκες της ζωής τους. Στην προοπτική αυτή θεωρείται σημαντική η ουσιαστική διασύνδεση των άτυπων, μη-τυπικών και τυπικών περιβαλλόντων μάθησης για μια ομαλή μαθησιακή πορεία με στόχο την ενδυνάμωση και τη μελλοντική ανάπτυξη όλων των παιδιών.
Σε ερευνητικό και διδακτικό επίπεδο, το αντικείμενο αυτό αφορά στη μελέτη όλων των παραμέτρων της παιδαγωγικής διαδικασίας που την καθιστούν δυναμική και συμπεριληπτική: το οικογενειακό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο, καθώς και κάθε άλλο κοινωνικό πλαίσιο από το οποίο προκύπτουν ειδικά χαρακτηριστικά και ανάγκες, την αναγνώριση των ποικίλων διαστάσεων της
διαφορετικότητας, την υιοθέτηση διαφοροποιημένων και διεπιστημονικών προσεγγίσεων και τη χωρίς αποκλεισμούς παιδαγωγική προοπτική όσον αφορά την κοινωνικοοικονομική τάξη, την εθνοτική και πολιτισμική προέλευση και την ταυτότητα φύλου. Περιλαμβάνει επίσης την μελέτη διαστάσεων -παιδαγωγικού, πολιτισμικού και ευρύτερα κοινωνικοοικονομικού περιεχομένου- που παρεμποδίζουν ή/και ακυρώνουν την αποτελεσματικότητα της όποιας παιδαγωγικής διαδικασίας και των επιμέρους παρεμβάσεων. Στο ίδιο πλαίσιο, το αντικείμενο εξετάζει και διευρύνει παιδαγωγικές πρακτικές που
θέτουν το παιδί, τις εμπειρίες του -οικογενειακές, κοινωνικές και πολιτισμικές- και τις υπάρχουσες συνθήκες διαβίωσης στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας και διευκολύνουν τις σχέσεις, τις αλληλεπιδράσεις και το διάλογο μεταξύ συνομηλίκων, εκπαιδευτικού, παιδιών και οικογένειας. Όπως απορρέει από τα παραπάνω, στο πεδίο του γνωστικού αντικειμένου «Σύγχρονες προσεγγίσεις στην προσχολική εκπαίδευση ευπαθών κοινωνικά ομάδων» περιλαμβάνεται η επαγγελματική ανάπτυξη, η θεωρητική εκπαίδευση και η πρακτική άσκηση των υποψήφιων εκπαιδευτικών, καθώς και η έρευνα που αφορά στο συγκεκριμένο πεδίο ως προς τις γνώσεις, τις στάσεις και τις πρακτικές των εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας, αλλά και τις οπτικές των παιδιών και των οικογενειών σε διαστάσεις του αντικειμένου όπως αυτές που προαναφέρθηκαν. Το υπό προκήρυξη γνωστικό αντικείμενο καλύπτει έναν πλήρη κλάδο της οικείας επιστήμης με εύρος τουλάχιστο μίας αναγνωρισμένης ειδικότητας.
Κωδ. Θέσης
APP46912
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
Σχολή
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Γνωστικό αντικείμενο
Σύγχρονες Προσεγγίσεις στην Προσχολική Εκπαίδευση Ευπαθών Κοινωνικά Ομάδων
Τμήμα
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ημ/νία ΦΕΚ
2025-04-04
Κατάσταση
Ανοιχτή
Έναρξη προκήρυξης
11/04/2025
Λήξη προκήρυξης
12/06/2025