ΦΕΚ 3598/1-11-2024 / Αριθμ. Προκήρυξης: 17432/30-10-2024 (από εξέλιξη). Συνοπτική περιγραφή του γνωστικού αντικειμένου:
Το γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική-Σχολική Αποτυχία και Κοινωνικός Αποκλεισμός» αναφέρεται πρωταρχικά στην Παιδαγωγική ως επιστήμη που μελετά συστηματικά τις κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές διαστάσεις της αγωγής. Στο πλαίσιο αυτό, το συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο συμπεριλαμβάνει ζητήματα μείζονος σημασίας που διαχρονικά απασχολούν την Παιδαγωγική στη χώρα μας και διεθνώς, όπως το φαινόμενο της σχολικής αποτυχίας και κατ’ επέκταση του κοινωνικού αποκλεισμού. Ειδικότερα, καλύπτονται βασικές διαστάσεις -παιδαγωγικού και ευρύτερα κοινωνικοοικονομικού και πολιτικού περιεχομένου- που ακυρώνουν ή παρεμποδίζουν την αποτελεσματικότητα της όποιας εκπαιδευτικής διαδικασίας και των επιμέρους εκπαιδευτικών παρεμβάσεων και συνηγορούν στην εμ-
φάνιση των παραπάνω φαινομένων. Φαινομένων που, πέρα από υπαρκτές καταστάσεις, στοιχειοθετούν και διαρκείς διαδικασίες, αφού ολοένα περισσότεροι άνθρωποι παρεμποδίζονται να απορροφήσουν δημόσια και κοινωνικά αγαθά (μεταξύ αυτών και το αγαθό της εκπαίδευσης) και διολισθαίνουν σε καταστάσεις φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού, διαρρηγνύοντας ταυτόχρονα τον κοινωνικό ιστό.
Τέλος, στα πλαίσια του γνωστικού αντικειμένου πραγματοποιείται μια σε βάθος διερεύνηση των παραπάνω φαινομένων, ένας γενικότερος προβληματισμός όσον αφορά την πολυπλοκότητά τους και αναζήτηση των αιτιωδών και άλλων σχέσεων μεταξύ των ιδιαίτερων παραγόντων τους. Επιπλέον, καλλιεργείται η κριτική σκέψη των φοιτητών και φοιτητριών, στη βάση πάντα μιας διαλεκτικής ανάγνωσης της εκπαιδευτικής και, κατ’ επέκταση, της κοινωνικής πραγματικότητας. Ο τρόπος θέασης, εξάλλου, των φαινομένων της σχολικής αποτυχίας και του κοινωνικού αποκλεισμού από τον μελλοντικό εκπαιδευτικό, διαμορφώνει και τους όρους υπέρβασης ή αναπαραγωγής των συγκεκριμένων φαινομένων κατά τη διδακτική πράξη και διαδικασία.
Το γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική-Σχολική Αποτυχία και Κοινωνικός Αποκλεισμός» αναφέρεται πρωταρχικά στην Παιδαγωγική ως επιστήμη που μελετά συστηματικά τις κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές διαστάσεις της αγωγής. Στο πλαίσιο αυτό, το συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο συμπεριλαμβάνει ζητήματα μείζονος σημασίας που διαχρονικά απασχολούν την Παιδαγωγική στη χώρα μας και διεθνώς, όπως το φαινόμενο της σχολικής αποτυχίας και κατ’ επέκταση του κοινωνικού αποκλεισμού. Ειδικότερα, καλύπτονται βασικές διαστάσεις -παιδαγωγικού και ευρύτερα κοινωνικοοικονομικού και πολιτικού περιεχομένου- που ακυρώνουν ή παρεμποδίζουν την αποτελεσματικότητα της όποιας εκπαιδευτικής διαδικασίας και των επιμέρους εκπαιδευτικών παρεμβάσεων και συνηγορούν στην εμ-
φάνιση των παραπάνω φαινομένων. Φαινομένων που, πέρα από υπαρκτές καταστάσεις, στοιχειοθετούν και διαρκείς διαδικασίες, αφού ολοένα περισσότεροι άνθρωποι παρεμποδίζονται να απορροφήσουν δημόσια και κοινωνικά αγαθά (μεταξύ αυτών και το αγαθό της εκπαίδευσης) και διολισθαίνουν σε καταστάσεις φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού, διαρρηγνύοντας ταυτόχρονα τον κοινωνικό ιστό.
Τέλος, στα πλαίσια του γνωστικού αντικειμένου πραγματοποιείται μια σε βάθος διερεύνηση των παραπάνω φαινομένων, ένας γενικότερος προβληματισμός όσον αφορά την πολυπλοκότητά τους και αναζήτηση των αιτιωδών και άλλων σχέσεων μεταξύ των ιδιαίτερων παραγόντων τους. Επιπλέον, καλλιεργείται η κριτική σκέψη των φοιτητών και φοιτητριών, στη βάση πάντα μιας διαλεκτικής ανάγνωσης της εκπαιδευτικής και, κατ’ επέκταση, της κοινωνικής πραγματικότητας. Ο τρόπος θέασης, εξάλλου, των φαινομένων της σχολικής αποτυχίας και του κοινωνικού αποκλεισμού από τον μελλοντικό εκπαιδευτικό, διαμορφώνει και τους όρους υπέρβασης ή αναπαραγωγής των συγκεκριμένων φαινομένων κατά τη διδακτική πράξη και διαδικασία.
Κωδ. Θέσης
APP43952
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
Σχολή
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Γνωστικό αντικείμενο
Παιδαγωγική - Σχολική Αποτυχία και Κοινωνικός Αποκλεισμός
Τμήμα
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ημ/νία ΦΕΚ
2024-11-01
Κατάσταση
Ανοιχτή
Έναρξη προκήρυξης
11/11/2024
Λήξη προκήρυξης
13/01/2025